Стаття

 

УДК 377:7.071.3]37.091.32”2”

Тематичний розділ: новітні технології професійної підготовки кваліфікованих робітників

Н. В. Романенко

 «майстер виробничого навчання І категорії», 14 тарифний розряд,

Вище художнє професійно-технічне училище №5 міста Вінниці

ОСОБЛИВОСТІ ПРОВЕДЕННЯ СУЧАСНОГО УРОКУ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ З ПРОФЕСІЇ «РЕСТАВРАТОР ДЕКОРАТИВНО-ХУДОЖНІХ ФАРБУВАНЬ»

N. V. Romanenko

PECULIARITIES OF CONDUCTING A MODERN LESSON OF THE MANUFACTURING STUDYING OF THE PROFESSION "RESTORATOR OF DECORATIVE-PAINTING"

Анотація. У статті розкрито особливості проведення уроку виробничого навчання з професії «Реставратор декоративно-художніх фарбувань», описано поетапність уроку виробничого навчання, особливості його перебігу. Розкрито суть вступного, поточного та заключного інструктажів. Протягом уроку використовується карта оцінювання, яка спрощує роботу майстра при виставленні підсумкової оцінки за заняття. При проведенні поточного інструктажу велика роль відведена практичному показу та аналізу виконання відповідного виду робіт учнями. Заключний інструктаж передбачає підведення підсумків та оцінювання їх навчально-практичної діяльності.

Ключові слова: урок виробничого навчання, навчально-виробничий процес, практичний показ, види інструктажів, картка оцінювання, профільні компетентності, заклад професійної (професійно-технічної) освіти.

Abstract. The article reveals the features of the lesson of industrial training in the profession
 "Restorer of decorative and artistic paints", describes the phasing of the lesson of industrial
 training, the peculiarities of its course. The essence of introductory, current and final briefings 
is revealed. During the lesson, an assessment card is used, which simplifies the work of the master
 in setting the final grade for the lesson. During the current briefing, a great role is given to the 
practical demonstration and analysis of the implementation of the relevant type of work by students. 
The final briefing involves summarizing and evaluating their educational and practical activities.

Key words: lesson of industrial training, educational and production process, practical demonstration, types of briefings, assessment card, profile competencies, institution of professional (vocational) education.

Вступ. Професійна освіта в цілому та вище художнє професійно-технічне училище №5 м. Вінниці, зокрема, забезпечують отримання здобувачами освіти професійну робітничу кваліфікацію зі складних професій, які потребують фундаментальних теоретичних знань і розвинутого як технологічного, так і креативного мислення. Цей процес здійснюється або на основі базової загальної середньої освіти (з отриманням повної загальної середньої освіти) або на основі повної загальної середньої освіти. Однак, в обох випадках, значна роль відводиться саме базовим блокам загальнопрофесійної, професійно-теоретичної та професійно-практичної підготовки. Тому актуальним стає питання впровадження в навчально-виробничий процес ЗП(ПТ)О сучасних методів навчання, які дозволяють не просто передавати учням знання, професійні навички та уміння, але й сприяють всебічному розвитку особистості майбутнього фахівця. Якісна підготовка майбутнього конкурентноспромож­ного робітника вимагає творчого підходу педагогічних працівників до вибору форм і методів навчання, максимального використання досягнень сучасної педагогічної науки, передового новаторського і педагогічного досвіду.

Для реалізації цієї мети варто постійно шукати шляхи підвищення ефективності уроку виробничого навчання, ставити чітку і доступну мету до кожного уроку виробничого навчання, оптимально підбирати зміст і об´єм уроку, удосконалювати методи проведення вступного, поточного і заключного інструктажів. Особливий акцент варто зробити на співпраці з викладачами, що забезпечують професійно-теоретичну підготовку («технологія реставраційних робіт», «технологія малярних робіт», «матеріалознавство») та їх зв’язку з виробничим навчанням. Це може бути розробка відповідного дидактичного забезпечення для виробничої майстерні, спільних завдань для вступного та заключного інструктажу, проведення бінарних та інтегрованих уроків. Також для учнів, які паралельно здобувають загальну середню освіту важливо пов’язувати професійну підготовку з такими предметами як «математика», «фізика», «хімія», «біологія та екологія». Саме за рахунок міжпредметних зв’язків зростає мотиваційний компонент як професійної так і загальноосвітньої підготовки для сучасних здобувачів освіти.

Постановка проблеми. Сучасний урок виробничого навчання є майстернею аналізу та обробки інформації шляхом відпрацювання умінь та навичок виконання певних технологічних операцій, які здійснюються здобувачами освіти з  різних джерел  інформаційного простору (література, телебачення, комп'ютерні мережі, спілкування). Сучасний урок виробничого навчання - це технологічний процес (відео, комп'ютер,  мультимедійні системи), який підкріплює традиційні підходи, робить їх більш ефективними. Тобто, з одного боку, майстер виробничого навчання не може відступити від традиційних підходів до методики проведення уроку виробничого навчання (має бути обов’язково і перевірка готовності учнів до уроку, облаштування робочого місця, практичний показ та ін.), з іншого – важливо застосувати елемент новизни (нестандартні завдання, ігрові форми, проблемне викладання, тощо) аби удосконалити зміст професійних компетентностей та розвинути мотиваційний компонент. Тут постає проблема: як вдало реалізувати інноваційні педагогічні технології на уроках виробничого навчання?

Наступним важливим змістовним компонентом є впровадження виробничих інновацій. Адже професія «маляр, реставратор декоративно-художніх фарбувань» є такою, де виробничі технології постійно змінюються, з’являються нові матеріали, а до них – нові інструменти та якісно новий технологічний процес виконання тих чи інших видів робіт. І тут важливим аспектом є оновлення змісту Державних стандартів професійно-технічної з різних професій. Власне стандартизація професійної освіти – це процедура, що визначає встановлення нормативних вимог кваліфікаційних стандартів до освітніх результатів (компетентностей) випускників закладів професійної (професійно-технічної) освіти, забезпечує перманентне зіставлення навчальних досягнень учнів з цілями їхньої компетентнісно-орієнтованої підготовки задля її корекції, забезпечує досягнення належних рівнів якості професійної підготовки фахівців у професійних (професійно-технічних) навчальних закладах засобами інноваційності змісту та технологій навчання і сприяє конвертованості рівнів професійної освіти всередині держави та за її межами [5, с.4-5]. Кожен майстер виробничого навчання на відповідному уроці виробничого навчання повинен забезпечити максимально ефективні умови для реалізації завдань передбаченим у відповідному Держстандарті з зазначених професій.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Проблемами реалізації оновленого змісту професійної (професійно-технічної) освіти займались Р. С. Гуревич, Н. Г. Ничкало, В. Г. Кремень, Н. В. Кузьміна, С. М. Ніколаєнко, В.О. Радкевич, В. В. Паржницький, М. С. Кучинський, К. Б. Мірошниченко, О. В. Овчинников, З. Н. Курлянд та інші.

Авторами навчально-методичних праць щодо методики проведення уроків виробничого навчання представляли в своїх роботах С. О. Заславська, Г. І. Ненько, Н. Г. Ничкало, С. С. Шевчук та інші.

Мета статті. Метою статті є висвітлення особливостей проведення уроків виробничого навчання, основних методичних підходів до їх організації та перебігу.  Важливим завданням було показати роль уроку виробничого навчання в системі реалізації навчально-виробничого процесу.

Виклад основного матеріалу. У сучасній дидактиці та педагогічній практиці найбільш розповсюджена класифікація уроків  згідно визначення основної дидактичної  мети, що вирішується на тому чи іншому  уроці. Така класифікація характерна і для уроків виробничого навчання, що мають багатокомпонентну структуру  і визначають велике різномаїття дидактичних цілей. Урок – організаційна форма навчання, яка забезпечує розв’язання єдиного дидакти-чного завдання всією групою учнів в однакових навчальних умовах. Це педагогічний витвір, а тому він повинен відрізнятися цілісністю, внутрішнім взаємозв’язком всіх структурних елементів, єдиною логікою діяльності педагога і учнів [6,с.10].  Планування процесу виробничого навчання забезпечує умови для його раціональної організації, своєчасного і повного виконання навчальних планів і програм, завчасної і ретельної підготовки майстра до проведення кожного заняття. Завдяки плануванню забезпечується раціональне використання приміщень училища і обладнання, зв’язок теоретичного навчання з виробничим процесом [1, с.168]

Наведемо приклад сучасного уроку виробничого навчання.

Тема уроку: Виконання декоративної штукатурки гротто.

Мета уроку:

Навчальна: Навчити учнів правильно виконувати декоративну штукатурку гротто; сприяти створенню умов для формування в учнів вмінь щодо правил поведінки у навчальній майстерні, безпеки праці, пожежної безпеки, створення належних умов праці.

Розвиваюча: Розвити раціональне мислення та творчість в учнів, увагу, уяву, координацію рухів, процеси логічного та критичного мислення.

Виховна: Виховати в учнів акуратність, працьовитість, самостійність, повагу до праці і обраної професії.                           

Тип уроку: виконання простих комплексних робіт.

Матеріально - технічне забезпечення: (Декоративна штукатурка, шпаклівка, лазурь, валик, терка, терка металева для нанесення декору, пластикова терка для формування структури, пластиковий шпатель, гумовий шпатель).

Перелік практичних завдань

Нанесення декору, нанесення кольорового тону.

Організаційні заходи до початку уроку :

-      провести контроль санітарно-гігієнічного стану майстерні, відповідність її вимогам охорони праці;

-      провести підготовку необхідного обладнання та робочого інструменту для уроку;

-      провести запис в журнал виробничого навчання дати та теми уроку;

-      здійснити контроль за проходженням учнями відповідних інструктажів з охорони праці та безпеки життєдіяльності;

-      організувати своєчасний початок уроку виробничого навчання;

-      заповнити пункти в картці оцінювання 1-3.

Хід уроку

I  Організаційна частина (~5хв);

-      привітатись  з учнями;

-      перевірити наявність учнів на уроці майстром в/н;

-      перевірити   стан   робочого одягу учнів  та відповідність взуття, наявність головного убору;

-       провести необхідний інструктаж з безпеки життєдіяльності;

II Вступний інструктаж (~55хв):

-     повідомити  тему програми і уроку;

-     провести цільову установку учнів на  проведення уроку;

-     перед початком виконання завдання ви повинні  знати послідовність виконання робіт при тому, що наша професія важлива на ринку праці і в будівництві.  Основне завдання уроку, це правильна послідовність виконання декору,  та раціонального використання часу  на виконання завдання, послідовність виконання робіт додержання  правил і норм з охорони праці при виконані робіт;

-     це є завершальним етапом будівництва де реставратор декоративно-художніх фарбувань показує свої знання уміння і навички та одержує заробітну плату за фактично виконаний обсяг робіт;

-     провести перевірку опорних знань, умінь та навиків учнів, необхідних їм для подальшої роботи на уроці:

·        Які види електроінструментів ви знаєте при виконанні реставраційних робіт?

·        Які види ручних інструментів ви знаєте при виконанні реставраційних робіт?

·        За складом декоративки поділяють?

·        Які ефекти декоративних штукатурок ви знаєте?

·        Які види грунтівок використовують при виконання декору?

-     провести   пояснення та вивчення з учнями   інструкційної та інструкційно-технологічної (технічної) документації;

завантаження  

1)      1)Ґрунтуємо поверхню  кварцовою грунтівкою для кращої адгезії поверхні з сумішшю.

2)Після висихання грунтівки наносим перший шар шпаклювальної суміші товщиною в 1 мм.

3)За допомогою фактурного валика задаєм фактуру, шороховатості декоративної техніки.

4) При тужавінні слою пригладжують шпателем чи кельмою.

 

5)  Після висихання першого слою суміші надаєм декоративну фактуру за допомогою прямокутної кельми.

6)  Через 10-15  хвилин за допомогою прямокутної кельми ми пригладжуємо верхівки суміші для надання однорідної товщини декору, та рухи виконуємо в різні сторони.

images

7) Після повного висихання за допомогою прямокутної кельми ми поліруємо поверхню до блиску.

8) За допомогою пластикового шпателя  або поролонової губки задаєм кольоровий тон.

-     провести практичний  показ комплексних робіт з детальним поясненням  трудового процесу у нормальному темпі;

-     провести пояснення та показ способів раціональної організації робочих місць учнів при виконанні завдання;

-     надати інформацію про типові помилки та способи їх попередження: основними помилками є те, що учні недотримуються технологій виконання робіт. Неправильне використання матеріалів і інструментів, послідовності використання робочого часу.

-     провести необхідний інструктаж з охорони праці;

-     до виконання малярних  робіт допускаються особи, які пройшли: професійну підготовку; медичний огляд і визнані придатними до роботи за даною професією; навчання безпечним методам і прийомам праці і перевірку знань з питань охорони праці і реставратор не допускається до роботи в таких випадках: -  при відсутності спецодягу і спецвзуття та інших засобів індивідуального захисту відповідно до діючих норм і правил з охорони праці; - у випадку хвороби; - при порушенні правил, нормі інструкцій з охорони праці.

-     реставратор зобов`язаний: - виконувати усі вказівки майстра по дотриманню правил охорони праці; - виконувати роботу, по якій проінструктований і до якої він допущений; - утримувати робоче місце протягом робочого дня в чистоті і порядку, не захаращувати робоче місце і проходи матеріалами; - працювати тільки справним інструментом, пристосування механізмами і застосовувати їх тільки за призначенням; - повинен бути ознайомлений з небезпечними і шкідливими виробничими факторами, що діють на робочому місці; - небезпека одержання травм; - запиленість при роботі з цементом, вапном,  іт.д.; - небезпека ураження електричним струмом;

-  реставратор  зобов`язаний використовувати у своїй роботі засоби індивідуального захисту: окуляри, респіратори, запобіжні пояси. Приміщення, у  яких виконується робота з використанням пилоподібних в’язких матеріалів, клеїв, складів, повинні бути забезпечені вентиляцією. Перед початком роботи реставратору потрібно підготувати робоче місце: віддалити зайві предмети, правильно підготувати і розташувати матеріали, інструмент, механізми, переконатися в їх справності, видалити сторонніх осіб, очистити проходи від сміття, бруду, а в зимовий час–від снігу і льоду та посипати піском. При роботі з синтетичними матеріалами для захисту шкіряного покрову рук від впливу хімічно шкідливих з’єднань  застосовують захисні пасти і мазі. При роботі з цементом, вапном і іншими пильними речовинами необхідно користуватися засобами індивідуального захисту (окулярами, респіраторами)

-     провести (за потребою) показ виконання комплексних робіт  у сповільненому темпі;

-     виділити основні операції, прийоми та детально пояснити їх виконання за допомогою інструкційної картки;

-     пояснити характер і послідовність роботи учнів на уроці

-     повідомити  про передовий досвід за темою уроку та ознайомити учнів  з більш ефективними трудовими прийомами (за наявності);

-     надати відповіді  на запитання учнів;

-     організувати для 2 -3  учнів  пробне виконання ними робіт з поясненням прийомів які були показані;

-     проаналізувати помилки учнів при пробному виконанні нових прийомів;

-     підвести  підсумки  вступного інструктажу.

III Поточний інструктаж (~   255 хв):

-     видати завдання для самостійної роботи учням  та пояснити порядок їх виконання;

-     обхід робочих мість, допомога невстигаючим учням;

-     повідомити про критерії оцінювання виконуваних робіт (за картою оцінювання);

 

П.І.Б

Присутність на уроці(запізнення)

Робочий одяг, головний убір, взутя учння.

Робочий інструмент учня

Критерії оцінювання роботи учня під час виконання роботи на уроці.

Оцінка майстра за виконану роботу на уроці.

Оцінка майстра за відповіді на теоретичні питання.

Самооцінка учня (оцінка групи)

Підсумкова оцінка за урок.

Дотримання ОП та БЖД

правильність виконання робіт згідно технологій.

Правильність роботи з інструментом.

правильність використання контр-виміру інструменту.

Якість виконаної роботи.

Організація робочого місця.

Раціон -ть використання часу. 

Поведінка на уроці.

 Прибирання робочого місця

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-     повідомити про норму часу на виконання завдання;

-      (прибирання робочого місця), оголошення оцінок  учням, обговорення типових  помилок  даного  завдання;

-     розподілити  учнів за робочими місцями;

-     перевірити інструмент та обладнання,  надати  дозвіл на його використання;

-     організувати початок виконання вправ, виробничих завдань;

-     провести цільові обходи робочих місць учнів  та заповнити карту оцінювання пункти (4-10);

-      надати учням допомогу  у початковий період виконання завдання проведенням індивідуальних та колективних інструктажів;

-     провести перевірку правильності виконання учнями комплексних  робіт, коригування набутих учнями знань, умінь та навичок;

-     організувати серед учнів самоконтроль  і взаємоконтроль;

-     перевірити вміння учнів  користуватися інструкційно-технологічними  картками, кресленнями;

-     перевірити  якість роботи учнів та дотримання ними норми часу;

-     послідовно прийняти  виконані навчально - виробничі роботи  учнів;

-     провести інструктаж з порядку прибирання робочих місць;

-     організація і контроль за прибиранням учнями робочих місць;

-      заповнити карту оцінювання пункти 11-13;

IV   Заключний інструктаж (~  30    хв):

-     провести аналіз діяльності учнів протягом  всього уроку;

-     оцінити роботу учнів, надати  об'єктивне обґрунтування, заповнити  карту оцінювання пункти 14,15;

-     провести аналіз причин помилок учнів та вказати на засоби їх усунення;

-     проаналізувати організацію робочих місць учнями на уроці;

-     організувати самоаналіз учнями результатів діяльності, дати можливість висловитись  про виконану роботу,  заповнити карту оцінювання пункт 16;

-     розглянути випадки нераціонального  використання робочого часу учнями  та пояснити способи їх усунення;

-     повідомити  та обґрунтувати підсумкові  оцінки за урок (карта оцінювання пункт 17);

-     видати домашнє завдання, проінструктувати  про способи його виконання

-     занести результати уроку в журнал.

Висновки

Зрозуміло, що наведений приклад досить стисло висвітлює зазначену проблематику. Адже уроки виробничого навчання – це взаємопов’язані ланки єдиного навчально-виробничого процесу, який потребує систематичного оновлення. Модернізація змісту професійної освіти і навчання сприяє зростанню рівня її фундаменталізації на основі оволодіння значним обсягом якісно нових, у тому числі, випереджувальних, професійно важливих знань, умінь і навичок на рівні передових кваліфікаційних вимог, необхідних для досягнення ефективних результатів у роботі [3, с.18]. Отож вдала та ретельна підготовка майстра виробничого навчання до відповідного уроку – це та основа, від якої треба рухатись в бік удосконалення освітнього процесу в ЗП(ПТ)О. План уроку виробничого навчання є особистим робочим документом майстра виробничого навчання і складається ним за довільною формою відповідно до робочої навчальної програми з професійно-практичної підготовки, плану виробничого навчання на місяць з дотриманням педагогічних та методичних вимог на кожний день занять з виробничого навчання в майстернях ПТНЗ або на виробництві [2]. Однак, безумовно тенденції розвитку професійно-технічної освіти мають бути враховані, опрацьовані та підібрані відповідні дидактичні методи, а урок направлений на відпрацювання профільних компетентностей.

Список використаних джерел

1.      Ничкало Н.Г. та інш. Педагогічна книга майстра виробничого навчання: Навчальний посібник. - К.:  Вища шк., 1992.

2.      Положення про організацію навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах (Затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 30.05.2006 №419,; із змінами внесеними згідно з Наказами Міністерства освіти і науки України №731 від 05.08.2008, №1019 від 10.11.2008, №746 від 10.07.2015) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0711-06

3.      Радкевич В.О. Принципи модернізації професійно-технічної освіти / В. Радкевич / Модернізація професійної освіти і навчання: проблеми, пошуки і перспективи: зб. наук. пр. / [редкол.: В. О. Радкевич (голова) та ін.]. – К.: Інт професійно-технічної освіти, 2011. – Вип. 1. – С.5–17.

4.      Розвиток професійної освіти в умовах глобалізаційних та інтеграційних процесів: монографія / Н.Г. Ничкало. – К.: Видавництво НПУ імені М.П. Драгоманова, 2014. – 125 с.

5.      Стандартизація професійної освіти: теорія і практика; монографія / А. А. Каленський, П. Г. Лузан, Н. М. Ваніна, Т. М. Пащенко, С. Г. Кравець, Т. В. Пятничук. – За наук. ред. А. А. Каленського. – Житомир: «Полісся», 2018.– 256 с.

6.      Шевчук С.С. Урок теоретичного навчання у ПТНЗ: Метод, рекомендації. - Донецьк, ДІПО ІПП, 2002.

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар